Test wysiłkowy Suwałki

Elektrokardiograficzna próba wysiłkowa, potocznie nazywana testem wysiłkowym, jest badaniem, które ma na celu zdiagnozowanie przyczyn bólów w klatce piersiowej, ocenę skuteczności prowadzonego leczenia niewydolności serca lub określenie rokowania pacjenta po przebytym zawale serca. EKG wysiłkowe to nieinwazyjne badanie pozwalające na sprawdzenie pracy mięśnia sercowego podczas wysiłku. Ma na celu zdiagnozowanie tych zmian w ukrwieniu i czynności serca, których nie można wychwycić podczas badania EKG spoczynkowego. Wykonujemy testy wysiłkowe w naszym gabinecie w Suwałkach.

Próba wysiłkowa

Podczas wysiłku fizycznego dochodzi do zwiększonego zapotrzebowania na tlen, co organizm kompensuje poprzez zwiększanie przepływu krwi przez naczynia wieńcowe (naczynia, które zaopatrują serce w krew). U pacjenta z niewydolnością przepływu przez naczynia serca po przekroczeniu pewnego wysiłku nie ma możliwości dalszej kompensacji wysiłku fizycznego i pojawiają się cechy niedokrwienia mięśnia sercowego. Do klatki piersiowej i tułowia pacjenta przyklejane są elektrody, a następnie badany chodzi na ruchomej bieżni lub ćwiczy na ergometrze. Specjalny aparat EKG monitoruje i zapisuje pracę jego serca.

Kobieta na bieżni

1. Komu zaleca się wykonanie badania?

Badanie wykonuje się głównie u pacjentów: z podejrzeniem choroby wieńcowej, po zawale serca celem oceny ryzyka zdarzeń sercowo-naczyniowych i tolerancji wysiłku oraz z podejrzeniem zaburzeń rytmu serca wywoływanych wysiłkiem. Elektrokardiograficzna próba wysiłkowa może być również przydatna do oceny skuteczności zastosowanych metod leczenia. Badanie to pozwala sprawdzić nie tylko pracę samego mięśnia sercowego, ale ocenić reakcję układów (sercowo-naczyniowego, oddechowego, nerwowego) na zadany wysiłek.

2. Przygotowanie do badania

W trakcie próby wysiłek fizyczny, który wykonuje pacjent jest stopniowo zwiększany. Aby wynik był precyzyjny, warto: powstrzymać się od podejmowania wzmożonej aktywności fizycznej na około 12 godzin przed badaniem, zrezygnować z picia herbaty i kawy oraz palenia papierosów na około 3 godziny przed próbą. Wcześniej musi też ustalić z lekarzem, czy powinien odstawić dotychczas przyjmowane leki. Próba wysiłkowa nie jest trudnym badaniem, ponieważ wysiłek jest w nim dostosowany do możliwości badanej osoby.

3. Bieżniowe próby wysiłkowe

Zastosowanie bieżni jest metodą najpopularniejszą i wymusza naturalny ruch, który wykonywany jest na co dzień. Próba wysiłkowa trwa w zależności od stanu pacjenta od kilku do kilkunastu minut. Może też zostać przerwana na życzenie pacjenta.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą: